Μοχλός γεωοικονομικής αναβάθμισης της χώρας ο σιδηρόδρομος και όχι πεδίο για μπίζνες της Μαξίμου ΑΕ.

Ομιλία μου κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο “Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις”.

Το παρόν νομοσχέδιο είναι μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση ότι η Ελλάδα παραμένει μια χώρα με ιδιαιτερότητες και με στρεβλώσεις, τις οποίες όχι μόνο δεν προσπαθεί να αλλάξει η δήθεν μεταρρυθμιστική κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας,  αλλά  σε ορισμένες περιπτώσεις προσπαθεί και να τις διαφυλάξει και να τις επεκτείνει.

Αυτό είναι ευδιάκριτο και στα δύο βασικά Μέρη του Νομοσχεδίου.

Ξεκινώ με το Μέρος Α΄ για τις δημόσιες υπεραστικές και τις αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών, που αυτή τη στιγμή εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ.

Σε διακηρυκτικό επίπεδο οι διατάξεις αποσκοπούν στην ενσωμάτωση προβλέψεων του Κανονισμού 1370/2007, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει διαφωνία.

Αλλά δεν μπορώ να μη σταθώ σε μια εξόφθαλμα επιλεκτική πολιτική του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Προβλέπετε προϋποθέσεις που προφανώς δίνουν προβάδισμα στους νυν παρόχους αυτών των υπηρεσιών, δηλαδή στα ΚΤΕΛ, μέσα από:

  • τον απαιτούμενο αριθμό λεωφορείων υπεραστικού ή αστικού ή ημιαστικού τύπου
  • τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης, συμπεριλαμβανομένων των αμαξοστασίων,
  • την απαιτούμενη στελέχωση, την εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών,
  • την οργάνωση, τα συστήματα τηλεματικής και ενιαίας πληροφόρησης και ενιαίας έκδοσης εισιτηρίων

Αλλά έχετε βάλει πολύ πιο χαμηλά τον πήχη, όταν αναθέτετε υπηρεσίες στα ΚΤΕΛ στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

Προφανώς αναφέρομαι στο άρθρο 42 του ν.4972/2022 που συζητήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα, για την παράταση και επέκταση των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών επιβατικών οδικών μεταφορών, καθώς και των συμβάσεων υπεκμίσθωσης, που έχουν υπογραφεί – έως την έναρξη ισχύος του παρόντος – μεταξύ του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών ή του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης και των οικείων Κ.Τ.Ε.Λ.

Αυτό είναι μια γνήσια απόδειξη του πελατειακής λογικής που εκπροσωπείτε ως Νέα Δημοκρατία.

Γιατί όταν είναι να ιδιωτικοποιήσετε ένα μέρος μεταφορικού έργου που παρέχεται ήδη από το δημόσιο σύστημα μεταφορών, εκεί ούτε το δημόσιο αγαθό σας ενδιαφέρει ούτε ο υγιής ανταγωνισμός. αλλά οι επιλεκτικές αναθέσεις που είναι συνώνυμες πλέον με το «επιτελικό κράτος».

Νομίζω ότι για αυτό και εκείνη η διάταξη μπήκε σε εκείνο το νομοσχέδιο και όχι σε αυτό που αποτελεί και νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Για να αποφευχθεί η εξόφθαλμα επιλεκτική πολιτική.

Αλλά στο ΜΕΡΟΣ Γ΄ του Νομοσχεδίου, για την αναδιοργάνωση, όπως λέτε, του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ – αποδιοργάνωση λέμε εμείς – φαίνεται πλήρως το πρόσωπο του καπιταλισμού τριτοκοσμικού τύπου που εκπροσωπείτε ως Νέα Δημοκρατία.

Και σε αυτό το πεδίο η ακρόαση φορέων επιβεβαίωσε τους προβληματισμούς και τις επισημάνσεις μας.

Επιχειρείτε τον περαιτέρω ακρωτηριασμό του ΟΣΕ με την απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ και τη μεταφορά της στην αρμοδιότητα του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, χωρίς διαβούλευση και σοβαρό διάλογο.

Ο κ. Καραμανλής θέτει υπό τον απόλυτο έλεγχό του την ΕΡΓΟΣΕ, γιατί σκοπός του είναι η αποκλειστική διαχείριση  του προγράμματος των 4,5 δισ., αλλά και για όλα τα σιδηροδρομικά έργα.

Τι και αν η ΕΡΓΟΣΕ έχει εξειδικευμένα στελέχη με εμπειρία στο πεδίο.

Ο κ. Καραμανλής θα έχει τους πάντα χρήσιμους και βολικούς εξωτερικούς συμβούλους που θα κάνουν τη δουλειά, κομμένη και ραμμένη στις προθέσεις του Υπουργού.

Και ο ΟΣΕ φυσικά στο περιθώριο, χωρίς πόρους και χωρίς την ευθύνη του δικτύου και των υποδομών εν γένει.

Από την άλλη πλευρά, προβλέπεται ότι ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στα Διοικητικά Συμβούλια του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ δεν θα επιλέγεται από τους εργαζόμενους, αλλά στην ουσία από τον κ. Καραμανλή.

Αλήθεια κ. Καραμανλή, σε ποια δημοκρατική χώρα οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στις διοικήσεις των επιχειρήσεων δεν επιλέγονται από τους εργαζόμενους, αλλά από τους μετόχους των επιχειρήσεων;

Επιπλέον, το Υπερταμείο θα συναποφασίζει για τις διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, παρά το γεγονός ότι αυτές δεν υπάγονται στο χαρτοφυλάκιό του.

Τι κάνει λοιπόν η Κυβέρνηση;

Καθιστά το Υπερταμείο – και μέσω αυτού τους πιστωτές-  συνδιαμορφωτές ολόκληρου του σιδηροδρομικού έργου.

Τι όφειλε να κάνει, αν είχε ίχνος της πατριωτικής συνείδησης που διαφημίζει με κάθε ευκαιρία;

Έπρεπε να αφαιρέσει άμεσα τη ΓΑΙΑΟΣΕ από το Υπερταμείο και να την τροχοδρομήσει στις ίδιες ράγες με τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ – και πιθανώς και άλλους παρόχους συγκοινωνιακού έργου στο μέλλον – για τη βελτιστοποίηση του εθνικού συγκοινωνιακού έργου και τη διασύνδεση του ελληνικού σιδηρόδρομου με την Κεντρική Ευρώπη, ώστε να αναβαθμιστεί η θέση της χώρας στη διεθνή αλυσίδα μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων.

Αλλά αυτά προϋποθέτουν Κυβερνήσεις που αντιλαμβάνονται τον Σιδηρόδρομο ως μοχλό γεωοικονομικής αναβάθμισης της πατρίδας μας και όχι πεδίο για μπίζνες των συνδαιτημόνων της Μαξίμου ΑΕ.

Scroll to Top