Επιβαρύνσεις για τους πολίτες – διευκολύνσεις για τους εφοπλιστές από τη ΝΔ – Ομιλία στη Βουλή

Ομιλία μου στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο: Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/262 του Συμβουλίου της 19ης Δεκεμβρίου 2019 για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης (αναδιατύπωση) (L 58), άσκηση της τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου και λοιπές τελωνειακές και φορολογικές ρυθμίσεις

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συζητάμε ένα νομοσχέδιο που φαίνεται να ρυθμίζει διάφορα τεχνικά ζητήματα, αλλά πάντα πίσω από αυτά υπάρχουν βαθιά πολιτικά ζητήματα.

Για το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου που αφορά στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, η εκπρόσωπος των τελωνειακών υπαλλήλων στην ακρόαση φορέων έκανε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση που επιβεβαιώνει τη θέση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Εμείς ζητάμε εδώ και μήνες, μεταξύ άλλων μέτρων και τη στοχευμένη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης.

Όπως μάλιστα αναδείξαμε στις συζητήσεις στην επιτροπή,  την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2022 οι εισπράξεις από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης ήταν σχεδόν 260 εκ. ευρώ παραπάνω από το αντίστοιχο πεντάμηνο του προηγούμενου έτους. Μια αύξηση της τάξης του 10%.

Για την ίδια περίοδο η αύξηση των έμμεσων φόρων σε σχέση με την περσινή περίοδο ήταν 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Μια αύξηση της τάξης του 25%.

Άρα υπήρχε δημοσιονομικός χώρος για μείωση των φορολογικών συντελεστών, έστω και προσωρινή.

Εσείς όμως επιμένετε στην άστοχη και αναποτελεσματική επιδοματική πολιτική.

Αλλά έχει σημασία, όπως είπα, ότι η πρότασή μας συμβαδίζει με αυτή των τελωνειακών,.

Όπως μας ενημέρωσε η εκπρόσωπός τους, με ομόφωνη απόφαση του Συνεδρίου της Ομοσπονδίας τους ζήτησαν τη μείωση των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μέχρι και 50% και, όπου το ποσοστό αυτό δεν είναι εφικτό, να επιβληθούν κατώτεροι συντελεστές Ειδικού Φόρου, που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Οδηγία.

Επιπλέον ζήτησαν και τη μείωση των συντελεστών του Φ.Π.Α., σε βενζίνη, πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Με αυτόν τον τρόπο επιβεβαίωσαν την πάγια κριτική του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, τόσο προς την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όσο και προς τη Νέα Δημοκρατία για το ύψος των φόρων κατανάλωσης.

Γιατί είναι γεγονός ότι ο συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται επί της ποσότητας του προϊόντος, στη χώρα μας διαμορφώνεται σε επίπεδα πολύ υψηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου και φυσικά πολύ υψηλότερα από τα κατώτερα επιτρεπτά όρια που ορίζει η Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Για παράδειγμα, στην Ελλάδα ο συντελεστής για την αμόλυβδη βενζίνη είναι 700 ευρώ στα 1.000 λίτρα. Είναι σχεδόν διπλάσιος από τον ελάχιστο συντελεστή που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Οδηγία, δηλαδή τα 359 ευρώ στα 1000 λίτρα.

Για το πετρέλαιο κίνησης είναι 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα, όταν ο ευρωπαϊκός προβλεπόμενος από την Ενεργειακή Οδηγία είναι 330 ευρώ στα 1.000 λίτρα. Προσαύξηση 33%.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης διαμορφώνεται στα 280 ευρώ ανά 1.000 λίτρα για τη χειμερινή περίοδο, όταν ο ελάχιστος που προβλέπεται από την Ενεργειακή Οδηγία είναι μόλις 21 ευρώ στα 1.000 λίτρα. Προσαύξηση δώδεκα φορές πάνω!

Οι μειώσεις που προτείνονται από τους τελωνειακούς δεν θα είχαν ως μόνο στόχο τη συγκράτηση των τιμών των ενεργειακών προϊόντων, αλλά κατ’ επέκταση και τη μείωση του κόστους των μεταφορών.

Όμως εστιάζουν και σε ένα πολύ σημαντικό θέμα.

Θεωρούν ότι η μείωση των τιμών, σε συνδυασμό πάντα με αυξημένους ελέγχους σε όλα τα στάδια της διακίνησης των καυσίμων, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά και στην αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων, δεδομένου μάλιστα ότι τα γειτονικά κράτη έχουν πολύ μειωμένους συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Επ’ αυτών των θεμάτων η Κυβέρνηση δεν δίνει πειστικές απαντήσεις.

Ωστόσο αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι ο πληθωρισμός δίνει τεράστια ώθηση στο λαθρεμπόριο και τη νοθεία.

Για το ζήτημα της τελωνειακής αντιπροσώπευσης και τη ρύθμιση του επαγγέλματος του τελωνειακού αντιπροσώπου, συγχαίρουμε τον κ. Υφυπουργό που μερίμνησε, σύμφωνα με τους φορείς, να κάνει σοβαρή διαβούλευση.

Ωστόσο θα τον παροτρύνουμε να κάνει και κάτι άλλο. Σύμφωνα με τις νόρμες της ευρωπαϊκής ένωσης σταδιακά οι υπηρεσίες τελωνειακής αντιπροσώπευσης θα μετατρέπονται σε μια ενιαία αγορά με έτος καμπής το 2030.

Αυτό τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και οι τελωνειακοί αντιπρόσωποι πρέπει να το δουν σοβαρά.

Γιατί στην ενιαία αγορά μπορεί μεγάλες επιχειρήσεις, όπως αυτές της Ιταλίας και της Γαλλίας, να επιδιώξουν επεκτάσεις σε άλλες αγορές.

Για αυτό πρέπει να χτίσουμε και εμείς  μια στρατηγική για εθνικές συνέργειες, ώστε να μην φτάσουμε και σε αυτόν τον κλάδο να δουλεύουν οι Έλληνες τελωνειακοί αντιπρόσωποι ως μισθωτοί για ξένες εταιρείες.

Από τις διατάξεις του τρίτου μέρους θα σταθώ στο άρθρο 52 για τη φορολογία των πλοίων.

Αναπροσαρμόζετε τους συντελεστές φόρου και εισφοράς για την πενταετία 2021 έως και 2025.  Το ποσοστό προσαύξησης 4%, που αναστέλλεται για το έτος 2021, προστίθεται κατά 2% ετησίως στα ποσοστά των ετών 2024 και 2025!

Οι εφοπλιστές δηλαδή θα πληρώσουν το 2024 και το 2025, τη στιγμή που οι έλληνες μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που πήραν μια αναστολή φόρου ή την επιστρεπτέα, ξεκινούν να πληρώνουν μέσα στο 2022.

Αυτή είναι μια αδικαιολόγητα γενναιόδωρη παράταση, μια εξόφθαλμη οικονομική διευκόλυνση της Νέας Δημοκρατίας  στην οικονομική ελίτ της χώρας.

Αλλά, κύριοι της νέας Δημοκρατίας, σε αυτή τη χώρα εκτός από τους εφοπλιστές ψηφίζουν και όλοι οι άλλοι.

Και αυτοί δε θα σας συγχωρέσουν αυτήν την ταξική μονομέρεια και την υποταγή σας στα οικονομικά συμφέροντα.

Scroll to Top